Dag Australie, Hallooo Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Waikuku Beach, Nieuw Zeeland van Thomas Nijs - WaarBenJij.nu Dag Australie, Hallooo Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Waikuku Beach, Nieuw Zeeland van Thomas Nijs - WaarBenJij.nu

Dag Australie, Hallooo Nieuw Zeeland!

Blijf op de hoogte en volg Thomas

08 November 2013 | Nieuw Zeeland, Waikuku Beach

We waren gebleven bij 8 oktober in Ballina. Vandaag precies een maand geleden. Vanuit Ballina zijn we door gereden naar Evans Head. Weer een board gehuurd en op naar het strand. S'avonds een camping gezocht en met wat mensen een biertje gedronken bij de bbq area. De volgende op naar Byron Bay! De 'germans', Arty, Lisa en Malin waren ook opweg naar Byron. Dus die zouden we daar wéér zien! Na een korte ritje aangekomen in Byron en op naar de Art Factory. Hostel/camping waar we in April ook hadden overnacht. Domper, geen plek... Maar over 2 dagen was er waarschijnlijk wel wat vrij. Dan maar op naar een andere camping. Eentje gevonden wat buiten de stad maar we waren met ze vijven dus dat was niet zo erg. Spot opgebouwd, muziekje erbij! Top! Naast ons waren waren inmiddels 3 gasten uit Zweden aangekomen dus meer gezelschap. Er kwamen steeds meer mensen en het begon een beetje op Arlie Beach te lijken! Arty en ik hadden die middag al de Skydive geboekt voor over 2 dagen. Vanaf 4,5 kilometer hoog uit een vliegtuig springen met een instructor met parachute. 1 minuut een vrije val en dan klapt de parachute open. Best spannend.. Na 2 dagen op de camping was er een plek vrij bij de Art Factory dus spullen gepakt en daarheen gegaan. Voor de volgende dag stond de Skydive gepland. Art Factory was weer zoals vanouds, iets rustiger, maar gezellig. Vroeg naar bed want volgende dag vroeg op voor de Sky Dive. In de morgen stond Arty op het raam te bonzen van het busje. Tom, Tom wake up!! Hij stond al helemaal om te gaan maar we zouden pas over 1,5 uur worden opgehaald. Maar goed ontbijt gemaakt en toen kregen we een sms... De Sky Dive kan vandaag niet doorgaan door de harde wind... Klote! Daar zaten we dan klaar wakker om 7 uur in de morgen. Dan maar beetje door de stad slenteren. Surfen kon ook niet want de wind was extreem. Achteraf idd niet echt weer voor een Sky Dive. De volgende dag was het prachtig weer dus nu zou het gebeuren!! Op naar de Sky Dive. Eenmaal aangekomen gaat het best snel. Pak aan en met zo'n 16 mensen het mini vliegtuigje in. Het duurt zo'n 20 minuten voordat je op de juiste hoogte zit. En de aarde wordt kleiner en kleiner. Pff dit is hoooog! Ik zag naast de deur dus zou als eerste uit het vliegtuig springen. Arty zat naast me en weer waren beetje gespannen maar ook veel lachen. Er is geen weg terug... Dan gaat de deur open en voordat je het weet vallen we met 200 kilometer per uur naar beneden. De wind raast door je oren en je voelt de druk op je lichaam. Echt bizar... De 1 minuut vrije val gaat zo snel en dan klapt de parachute open. Nog steeds op aardig grote hoogte. En dan is het genieten en vlieg je naar beneden. Ik was vol adrenaline en best trost dat ik het gedaan had! Op de grond was Arty inmiddels ook geland. Zo vet, pff amper te beschrijven. Terug naar de camping, S'avonds weer een aardig feestje op de parking area en met een grote groep uitgeweest. De germans zounden de volgende dag vertrekken en die zouden we waarschijnlijk niet meer tegenkomen... Wij gingen terug naar Brisbane om het busje in te leveren. We gaan hem missen.... en zij gingen opweg naar Sydney. Afscheid genomen na een paar fantastische dagen in Byron. Sky Dive, surfen, 5 dollar domino pizza's, Art Factory, Cheeky Monkeys, talent show, warme douches, de mensen, enz... Op naar Brisbane. 5 dagen uitrusten en niks doen. Busje teruggebracht en de volle bond terug gekregen! Dat niks doen kwam er niet echt van. In Brisbane in altijd wat te doen. Dus van de 5 dagen 3 dagen uitgeweest en weer een top tijd gehad. Op maandag 21 november zijn we naar Nieuw Zeeland gevlogen. Eerst 2 dagen in Auckland en dan woensdag weer de Hippie Van oppikken voor opnieuw een maadje touren. Het is koud in Nieuw Zeeland, erg koud na 9 maanden Australie... In Auckland niet echt veel gedaan, beetje door de stad geslenterd en veel geslapen. Op woensdag de van opgehaald en weer de weg op! We hadden totaal geen plan en geen lonely planet. Na 1,5 uur rijden even stoppen voor wat te eten. En weer de weg op daarna... eh nope. De Van start niet meer.. Het contactnummer van Hippie gebeld en na een uur zou iemand ons komen helpen. Na een uur wachten bleek het volgens de monteur de accu te zijn. Raar hoe kan een accu leeg zijn na 1,5 uur rijden. Affijn de van aangedumpt en we konden weer verder. We besloten om eerst naar Hobbiton te gaan. Dat lag zuid en was niet zover van Auckland. Hier In Nieuw Zeeland zijn er veel plekken waar we gratis kunnen camperen. David heeft een app op de telefoon met alle gratis of goedkope campsites. Erg handig. In de avond ergens overnacht en volgende dag dus op naar Hobbiton. Kan me niet voor stellen dat mensen dat niet kennen maar toch voor diegene. Hobbiton is een van de locaties waar ze voor Lord of the Rings hebben gefilmd. Het hele dorp is werkelijk gebouwd en je kan een rondleiding krijgen van zo'n 2 uur! Vele hebben vast wel de foto's op facebook gezien. Het was echt supervet om daar rond te lopen. Na afloop een Hobbit biertje gedronken in de cafe en daarna was de tour afgelopen. Terug naar de Van en wat noodles gemaakt. S'avonds weer ergens gecampeerd en de volgende dag op naar Rotorua. Toch maar even een lonely planet kopen. Hippie geparkeerd en op naar een boek winkel. Ze hadden de lonely planet! Het 2de boek was voor de helft van de prijs dus ook het Lord of the Rings Location Guide gekocht. Weer terug naar de auto. Weer starten, eh er gebeurd niks... Weer hetzelfde probleem.. godverredommmeee!!! Dus maar weer gebeld en zou er iemand komen. Was ons geluk op?!! Kut weer, kapotte auto, duur en ijskoud. Dus maar proberen te bellen. Het ontvangst is shit hier dus maar ergens zoeken naar een telefoon. Maar goed we konden ergens in een kantoor de telefoon gebruiken. Het zou opnieuw een uur duren. Maar deze monteur ging beter te werk. Hij vervangde de hele accu dus het probleem zou niet meer voor kunnen komen! Top! In Rotorua zijn wat gysers te zien dus toch maar even kijken. Wat 80 dollar p.p. om een gyser te zien... Nou dat gaan we dus niet doen. Doorgereden en ergens overnacht. Eerst nog een soort van bad gehad in een natuurlijke hot pool. Echt bizar 40 graden terwijl het maar 20 graden is. Vanuit Rotorua doorgereden naar Lake Taupo. Daar zou een camping moeten zijn met een warme douche.. Helaas had je coins nodig voor een warme douche en het bezoekerscentrum was al gesloten dus dan maar een ijskoude douche. Beter dan geen douche laat maar zeggen. Hier kwamen we voor het eerst de sandflies tegen. Hele kleine muskieten die nog irritanter zijn dan de vliegen in Uluru. Dus daar maar niet gecampeerd, door rijden naar een andere spot. We vonden er een bij een waterval. Wat gegeten en in de avond de Hobbit nog maar een keer gekeken. De volgende dag zouden we naar Tongariro National Park gaan. Na een paar uur rijden door extreme regen kwamen we daar aan. Met dit weer was het niet echt een goed plan om te wandelen en dingen te zien. Dus dan maar doorrijden tot de regen stopt. Het stopte echter niet dus waren we nu al bijna in de zuidelijkste stad van het noord eiland, Wellington. Weer ergens overnacht en de volgende dag aardig wat film locaties van de Lord of the Rings bezocht. Isengard gardens, de rivier met de elfenboten, en het bos in Wellington waar Frodo en de andere voor het eerst de Nazgul ontmoeten. In Wellington was geen gratis campspot te vinden dus besloten we om de ferry te pakken naar het zuiderlijk eiland. We zouden toch weer terugkomen op het noord eiland omdat we de auto weer moesten inleveren in Auckland. Overtocht van 3,5 uur gemaakt met de ferry en dichtbij de haven een campsite opgezocht. De volgende dag beginnen aan de trip op het zuid eiland. Via het noord naar de westkust, zuiden, oostkust en weer terug naar de haven. Het noorden van het eiland is erg mooi. Mooie stranden en een leuke weg om te rijden. Via Nelson doorgereden naar het Abel Tasman National Park. Hier wat dingen gezien en weer ergens een gratis koude douche gevonden. We zijn naar een grot geweest. Lange hike door de bergen maar dat was het wel waard! In de avond kwamen we eindelijk wat andere backpackers tegen op een campingspot. Vuurtje gemaakt en een biertje gedronken met ze allen. Wel weer niet te laat naar bed omdat het gewoon te koud is om lang buiten te zitten in de avond. Dag daarop via Westport doorgereden naar het zuiden, onderweg het pancakes beach bezocht. Erg mooie en wilde baai met golven die via gaten in de rocks omhoog spuiten. Toch valt Nieuw Zeeland een beetje tegen, zeker als je alle verhalen erover leest dat het hier zo mooi is. Het is mooi met bergen, sneeuw, meren, groene heiden en overal schapen en koeien. Maar niet te vergelijken met Australie of Zuid-Oost Azie. Misschien komt dat ook omdat het weer net zoals in Nederland is. Is toch aardig aanpassen na het heerlijke weer in Australie. Op naar de gletsers dan maar de volgende dag. We zijn naar Franz Jozef en de Fox Glacier geweest. Dit was dan wel weer erg mooi om te zien. Alleen kon je niet zoals in Zwitserland erg dichtbij de gletser komen omdat er een afzetting was gemaakt. Omdat ergens 15 jaar geleden 2 mensen waren omgekomen die in de gletser waren gegaan. Dat is natuurlijk dom maar om nou een hek te maken op 1 kilometer afstand lijkt ons een beetje overdreven. Maar goed het was mooi om te zien! Ergens overnacht hoog in de bergen, min 10 maar een schitterend uitzicht en zonsondergang gezien. Daarna doorgereden naar Queenstown. Op naar het Xbase hostel want in Auckland had ik gratis overnachtingen gewonnen voor een maand in elke Xbase hostel en David had een voucher gewonnen voor 50% korting. Maar natuurlijk wel samen de kosten gedeeld. Dus voor 2 nachten betaalde we 6,50 dollar per persoon. Queenstown is een erg mooie stad omringd door bergen met sneeuw. Eindelijk weer een avondje stappen! Met veel mensen uit het hostel eerst een drankje gedaan in de keuken en daarna na 2 clubs geweest. Was een hele vette avond! De volgende dag niks gedaan, planet earth gekeken in de kamer en alles gerecharged. Back to the Van! Gelukking stond deze nog op dezelfde plek waar we hem hadden achter gelaten ergens midden in de stad. Volgende dag op naar het zuiden. De beelk achteraf niet zo slim idee te zijn. 400 kilometer gereden en werkelijk niks bijzonders gezien. Dus maar doorgereden naar de eerste 'grote' stad aan de oostkust, Dunedin. De studentenstad van Nieuw Zeeland... Ook hier was werkelijk niks te doen. Grauwe stad met wel wat barretjes maar er zijn geen mensen. Na 2 dagen dan maar op naar Christchurch! We hadden inmiddels vernomen dat Malin en Lisa ook in Christchurch waren aangekomen vanuit Australie. Dus kwamen we toch weer de germans tegen! Arty was achter gebleven in Melbourne, die vliegt naar Thailand rond deze tijd. Die gaan we wel weer zien rond 14 december in Bangkok. ff knallen met ze 3en in Bangkok!!! Christchurch in 1 bouwput. Na de aardbeving van 2 jaar geleden is het centrum van de stad compleet verdwenen. Winkels zijn verplaatst en overal wordt aan de wederopbouwing gewerkt. Naast een hostel gecampeerd net zoals Malin en Lisa. We maakte gebruik van het hostel. Warme douche, keuken, toilet, enz. Gelukkig had niemand door dat we eingelijk niet in het hostel sliepen maar in de auto in de straat haha. In de avond paar biertje en wijntjes gedronken. Was erg gezellig om ze weer ff te zien! Inmiddels zitten we ergens boven Christchurch op een lege camping. Maar gelukkig hebben we eindelijk stroom. De koelkast temperatuur was inmiddels 23 graden. En alles was uit of power. Licht werkte niet meer dus we moesten toch maar 1 nachtje betalen. Inmiddels zitten we hier nu alweer 2 dagen. We betalen niet meer want niemand controleerd het. Het is nu 10 uur in de ochtend. Het plan is om vandaag weer verder te rijden maar dat zeiden we gister ook al. Beetje filmpjes kijken en chillen. Helaas wel weer in de regen. We kunnen eigenlijk niet wachten op naar Azie te vliegen. 21 November op naar Bali!! Maar ondanks het weer en de wat te hoog gespannen verwachtingen hebben we het toch prima naar ons zin, zoals altijd eigenlijk! Gewoon het beste ervan maken en genieten. We hebben nog aardig wat plekken te zien op het noord eiland. Dus morgen pakken we de ferry terug. Het is nu tijd voor een ontbijtje. Toch blij dat ik ff wat getypt hebt want anders vergeet ik het zelf ook allemaal. Wat alweer een tijdje geleden en we zien en doen zoveel dus lastig om alles te onthouden. Hopelijk gaat het goed met jullie allemaal thuis! Het is erg lastig om contact te houden want de iphone is altijd out of power en ontvangst is niet al te best. Dit zal waarschijnlijk is Azie niet anders zijn maar we zien wel! Heel veel liefs en de volgende update komt waarschijnlijk vanuit een zonovergoten Bali! Cheers

• 12 November 2013 - 14:31

Willem:

toppie verslag Thomas, gr. Willem

• 12 November 2013 - 17:10

Marietta:

Mooi verslag Thom! Toch goed dat je door bent gegaan naar Nw. Zeeland.
    Liefs.